Wszystkie aktualności

  • Światowy Dzień Konsumenta

Światowy Dzień Konsumenta 15 marca 2024 roku

Z okazji przypadającego Międzynarodowego Dnia Konsumenta składamy wszystkim konsumentom życzenia udanych zakupów, satysfakcjonujących umów i zadowolenia z dokonanych wyborów konsumenckich.

Przypominamy również przy tej okazji zasady, o których warto pamiętać dokonując zakupów:

1) Przedsiębiorca ma obowiązek informować o obniżkach cen

Przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, musi podawać oprócz aktualnej ceny najniższą cenę z 30 dni przed obniżką.

2) W reklamacjach pojawiły się nowe zasady

Zamiast rękojmi jest niezgodność towaru z umową. Oznacza to, że składając reklamację po raz pierwszy, konsument może żądać naprawy towaru, wymiany towaru na nowy, obniżenia ceny lub – jeśli wada jest istotna – odstąpienia od umowy. Sprzedawca odpowiada wobec konsumenta za sprzedany towar, jeżeli wada zostanie stwierdzona w okresie 2 lat od momentu jego wydania. Terminu tego nie można skrócić, z wyjątkiem towarów używanych, przy których sprzedawca może ograniczyć okres swojej odpowiedzialności maksymalnie do roku.

3) Podwójna jakość

Zakaz wprowadzania na rynek towaru jako identycznego z tym, który jest sprzedawany w innych krajach UE, jeśli istotnie różni się od niego np. składem, a nie jest to obiektywnie uzasadnione.

4) Platformy handlowe

Konsument musi być jasno informowany, czy podmiot sprzedający na platformie jest przedsiębiorcą czy osobą fizyczną. W tej drugiej opcji dodatkowo musi być informowany, że nie chronią go przepisy konsumenckie, np. prawo do odstąpienia od umowy. 

5) Plasowanie ofert

Jeśli przedsiębiorca umożliwia wyszukiwanie produktów, musi informować o głównych parametrach decydujących o kolejności wyników. 

6) Opinie konsumentów

Przedsiębiorca, który zapewnia do nich dostęp musi informować, czy i jak weryfikuje ich autentyczność oraz czy zamieszcza wszystkie czy tylko te pozytywne. Zakazane jest zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii.

7) Indywidualne dostosowywanie ceny

Jeśli przedsiębiorca je stosuje, musi o tym jasno informować konsumenta. Dotyczy to np. sytuacji, gdy cena jest automatycznie ustalana dla konkretnego odbiorcy w zależności np. od jego lokalizacji, urządzenia, z którego korzysta (smartfon, komputer stacjonarny) czy historii przeglądanych stron.

8) Towary z elementami cyfrowymi, treści i usługi cyfrowe

Można je reklamować podobnie jak inne towary czy usługi. Przedsiębiorca jest odpowiedzialny za ich zgodność, np. gry, programu komputerowego, z wersją próbną czy zapowiedzią. Musi też dostarczać konsumentowi aktualizacje przez co najmniej 2 lata.

9) Umowy opłacone danymi osobowymi

Konsument jest chroniony nie tylko gdy płaci pieniędzmi. Jeśli za treści lub usługi cyfrowe, np. za dostęp do aplikacji, płaci danymi osobowymi, chronią go przepisy, prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. 

10) Zakupy na pokazach i wycieczkach

Konsument ma 30 dni na odstąpienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta lub wycieczki. Wprowadzono również zakaz zawierania umów finansowych podczas pokazu lub wycieczki oraz zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Dotyczy to umów zawieranych podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty u konsumenta. Wprowadzono również możliwość odstąpienia od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Chodzi przede wszystkim o tzw. umowy obejmujące abonamenty medyczne.

Wprowadzone w ostatnim czasie zmiany w polskim prawie — m.in. ustawie o prawach konsumenta, ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, ustawie o informowaniu o cenach towarów i usług, Kodeksie cywilnym — wynikają z implementacji 3 unijnych dyrektyw: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej.  Powyższe regulacje, mają na celu ukrócić nieuczciwe praktyki rynkowe stosowane wobec konsumentów.

Poza tym pamiętajmy, iż każdy konsument po wyczerpaniu drogi reklamacyjnej może zgłosić się do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów w zależności od miejsca swojego zamieszkania.

Z uwagi na indywidualny charakter spraw prowadzonych przez rzeczników konsumentów zaleca się kontakt osobisty w biurze lub telefoniczny. Możliwy jest również kontakt drogą mailową.

Mieszkańcy powiatu wąbrzeskiego reklamacje mogą składać na adres: prk@wabrzezno.pl

Wszystkie dane kontaktowe do rzecznika zamieszczone są również na stronie Starostwa Powiatowego w Wąbrzeźnie: www.wabrzezno.pl

Składane zapytania powinny zawierać dane Konsumenta (imię, nazwisko oraz adres zamieszkania), opis sytuacji, dołączone winny być kopie wszystkich dokumentów potwierdzających dokonanie czynności prawnej (w szczególności potwierdzenie zawarcia umowy, pisma reklamacyjne i stanowisko przedsiębiorcy). 

  • autor: Izabela Jędrzejczyk - Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Wąbrzeźnie