Ważne linki
-
Ułatwienia dostępu
Opcje dostępności
- A Domyślna wielkość czcionki
- A+ Większa wielkość czcionki
- A++ Największa wielkość czcionki
- Wysoki kontrast
- Zwiększenie odstępu pomiędzy znakami
- Zwiększenie odstępu pomiędzy wyrazami
- Zwiększenie interlinii
- Wymuszenie podkreślenia linków
- Wymuszenie zatrzymanie rotatorów
- b-link sterowanie komputera za pomocą mrugnięć powiekami
Menu na urządzeniach mobilnych
- Załatw sprawę
- Komunikaty
- Apteki
- Transport publiczny
- Rzecznik konsumentów
- Transmisje obrad
- Wydziały
- Wydział Organizacyjny
- Pobierz wniosek - sprowadzanie zwłok
- Stowarzyszenia zwykłe
- Kluby sportowe, fundacje
- Ewidencja stowarzyszeń zwykłych, fundacji i klubów sportowych
- Oświadczenia dla stowarzyszeń i fundacji dot. przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
- Centrum Zarządzania Kryzysowego
- Czym zajmuje się wydział?
- Wydział Finansowy
- Wydział Gospodarki gruntami Geodezji i Kartografii
- Wydział Oświaty, Zdrowia, Kultury i Sportu
- Wydział Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
- Wydział ds. Funduszy Zewnętrznych i Promocji
- Strategia Obszaru Prowadzenia Polityki Terytorialnej Wąbrzeźna
- Strategia Obszaru Rozwoju Gospodarczego Powiatu Wąbrzeskiego
- Strategia Rozwoju Powiatu Wąbrzeskiego na lata 2013-2020
- Fundusz Dróg Samorządowych
- Remont drogi powiatowej Wąbrzeźno-Lembarg
- Przebudowa drogi powiatowej Czaple-Ryńsk
- Remont drogi powiatowej Ryńsk-Sierakowo
- Przebudowa drogi powiatowej Rywałd-Dębowa Łąka
- Budowa odcinka drogi powiatowej Zieleń-Wielkie Radowiska
- Przebudowa drogi powiatowej Wiewiórki - Nowa Wieś Królewska
- Przebudowa drogi powiatowej Dębowa Łąka-Wielkie Radowiska
- Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg
- Przebudowa drogi powiatowej Czaple-Ryńsk
- Przebudowa przejścia dla pieszych w ciągu drogi powiatowej Niedźwiedź - Tokary
- Przebudowa przejścia dla pieszych w ciągu drogi powiatowej Zieleń - Wielkie Radowiska
- Przebudowa drogi powiatowej Wielkie Pułkowo - Łobdowo
- Przebudowa drogi powiatowej Książki - Kruszyny
- Remont drogi powiatowej nr 1726C Niedźwiedź-Tokary
- Przebudowa drogi powiatowej nr 1701C Działowo-Stanisławki
- Remont nawierzchni drogi powiatowej nr 1708C Stanisławki-Jarantowice
- Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych
- Pozostałe realizacje
- Bieżące remonty obiektów użyteczności publicznej
- Środowiskowy Dom Samopomocy w Bliźnie
- Środowiskowy Dom Samopomocy we Wroniu
- Kompleksowe działania z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki chorób
- Partnerstwo 6 JST n rzecz wdrażania wysokiej jakości usług administracyjnych
- Partnerstwo na rzecz wykorzystania możliwości platformy EPUAP
- Staże zawodowe dla uczniów ZSZ i ZS we Wroniu
- Remonty w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej
- Remont placu przy Zespole Szkół we Wroniu
- Remont placu przy ZSO w Wąbrzeźnie
- Współpraca z gminami
- Przebudowa drogi powiatowej Książki - Brudzawki
- Przebudowa drogi powiatowej Katarzynki - Wronie
- Przebudowa drogi powiatowej Wąbrzeźno - Książki
- Rządowy Program Odbudowy Zabytków
- Fundusze Europejskie 2021-2027
- Fundusze Europejskie 2014-2020
- RPO WK-P 2014-2020
- Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej powiatu wąbrzeskiego
- Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej
- Przebudowa drogi powiatowej nr 1723 C Wałycz - Wałyczyk
- Staże zawodowe dla uczniów ZSZ i ZS we Wroniu
- Zdobądź dotację na założenie firmy i zaplanuj własną ścieżkę kariery
- Dziś nauka jutro praca II
- Utworzenie placówki Opiekuńczo-Wychowawczej dla 14 dzieci
- Przez naukę do sukcesu II
- Rozbudowa i wyposażenie w bazę dydaktyczną ZSZ
- Modernizacja i wyposażenie pracowni zawodowych
- Przebudowa drogi powiatowej Wałycz-Wałyczyk
- Dziś nauka jutro praca III
- Dziś nauka jutro praca IV
- Dziś nauka jutro praca V
- Przez naukę do sukcesu III
- Rodzina w Centrum
- Rodzina w Centrum 2
- Przez naukę do sukcesu IV
- PROW 2014-2020
- RPO WK-P 2014-2020
- Fundusze Europejskie 2007-2013
- Program Operacyjny Kapitał Ludzki
- Przez naukę do sukcesu
- Program indywidualizacji procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III
- Jestem uczniem - będę pracownikiem II
- Jestem uczniem - będę pracownikiem
- Dziś uczeń - jutro pracownik
- Dziś nauka - jutro praca
- Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego w roku 2008/2009
- Poprawa wykształcenia i wzrost kompetencji uczniów szkół zawodowych
- Nauczyciel uczący się - lata 2008-2009
- Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2007-2013
- Program Operacyjny Kapitał Ludzki
- Fundusze Europejskie 2004-2006
- Program Polska Cyfrowa 2014-2020
- Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC)
- Wydział Organizacyjny
- Wydział Komunikacji
- Wydział Administracji Budowlanej i Architektury
- Wydział Administracyjno-Gospodarczy
- Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów
- Geodeta Powiatowy
- Zespół ds. Ochrony Informacji Niejawnych
- Stanowisko ds. Archiwum Zakładowego
- Sprawy Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i PPOŻ
- Inspektor Ochrony Danych
- Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności
- Publiczny Transport Zbiorowy
- Nieodpłatna pomoc prawna
Aktualności 2018
Czy Twoje DZIECKO dobrze SŁYSZY i WIDZI? - porady pedagoda Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wąbrzeźnie
Słyszę…
Problem ze słuchem może pojawić się u dzieci w każdym wieku nagle lub stopniowo, pozostając w wielu przypadkach niezauważony przez rodziców przez dłuższy czas. Obecność zaburzeń słuchu wpływa na zachowanie dziecka, pogorszenie zdolności poznawczych czy wręcz zahamowanie rozwoju.
Badania przesiewowe prowadzone przez Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w poprzednich latach wykazały, że około 20% dzieci i młodzieży w wieku szkolnym ma różnego rodzaju problemy związane ze słuchem. Konsekwencją tego mogą być problemy w adaptacji do środowiska szkolnego, zaburzenia koncentracji, komunikowania się i ograniczenia w przyswajaniu wiedzy, a zatem mniejsza znajomość języka, trudności w mówieniu, czytaniu i pisaniu. Oprócz problemów szkolnych występują także różne zaburzenia emocji, np. agresja w stosunku do rówieśników.
Wśród dzieci i młodzieży z zaburzeniami słuchu 46% często nie słyszy tego, co słyszą koledzy, a 50% nie słyszy dobrze głosu nauczyciela stojącego przy tablicy.
Wśród dzieci z zaburzeniami słuchu 25% ma mierne wyniki w nauce, 26% powtarzało klasę.
Wyniki „Programu badań przesiewowych słuchu i głosu u dzieci w wieku 7 lat z terenów wiejskich i małych miast województw Polski wschodniej” wskazują, że 19,4% przebadanych osób ma zaburzenia obwodowe i/lub centralne słuchu. W przypadku 59,5% dzieci z zaburzeniami słuchu rodzice nie zauważyli problemów związanych ze słuchem. Ponad połowa dzieci ze znacznymi ubytkami słuchu nie jest objęta opieką specjalistyczną.
Badania przesiewowe umożliwiają wczesne wykrycie, rozpoznanie i terapię zaburzeń słuchu u dzieci w wieku szkolnym. Większość zaburzeń słuchu można skutecznie leczyć, gdy są wcześnie wykryte.
Objawy sugerujące obecność niedosłuchu to:
opóźnienie rozwoju mowy lub ograniczony zasób języka
trudności ze zrozumieniem tekstu czytanego i nieprecyzyjne wypowiadanie słów
niewyraźna mowa
problemy z pisaniem ze słuchu (dziecko pisze tak jak słyszy)
obserwowanie twarzy osoby mówiącej
problemy z koncentracją uwagi
opóźnione reagowanie lub brak odpowiedzi na zawołanie
utrudnienia w rozumieniu poleceń w hałasie
częste prośby o powtórzenie, dopytywanie „co”
siadanie zbyt blisko telewizora lub manipulowanie ustawianiem głośności
trudności z lokalizacją źródła dźwięku
głośne mówienie w cichym pomieszczeniu
bóle głowy mogące być objawem wskazującym na obecność nadwrażliwości na dźwięki
słyszenie dźwięków, których nie słyszą inni (szumy, piski, gwizdy, dzwonienie)
zawroty głowy, zaburzenia równowagi
„Słyszę 2009” Badanie przesiewowe słuchu oparte jest na audiometrycznej próbie tonalnej dla częstotliwości 1000, 2000 i 4000 Hz oraz na testowaniu rozumienia mowy w szumie. Podczas badania dziecko ma założone słuchawki i sygnalizuje czy słyszy określone dźwięki i wskazuje na ekranie monitora obrazki lub wyrazy, które usłyszało. Badania te są całkowicie nieinwazyjne, bezbolesne i nieuciążliwe dla dzieci.
Widzę…
Rozpoczęte w ostatnim czasie badania wad wzroku u dzieci w wieku szkolnym w Polsce potwierdzają wzrastającą tendencję do rozwoju krótkowzroczności, zwłaszcza w dużych miastach. Liczba młodzieży wymagającej korekcji okularowej sięga nawet 40%, z tego 8% nie miało wcześniej świadomości potrzeby noszenia szkieł korekcyjnych. W mniejszych miejscowościach liczba wad wzroku w podobnej grupie wiekowej jest średnio o 10% mniejsza.
Wady wzroku mają wpływ na codzienne życie i aktywność dzieci i młodzieży. Mogą być jednym z czynników pogarszających wyniki w szkole, wpływających na rozwój psychoruchowy, a nawet utrudniających integrację w społeczeństwie. W każdym przypadku zaobserwowania nieprawidłowości konieczna jest wizyta u lekarza specjalisty. Dziecko samo u siebie nie rozpozna wady wzroku! Nie wie, że może widzieć lepiej! Rozpoznanie wady wzroku jest rolą opiekunów dziecka! Jedynie wczesna i prawidłowa korekcja wad wzroku pozwala uzyskać całkowitą poprawę widzenia i zapobiec rozwojowi niedowidzenia.
Objawy związane z występowaniem wad wzroku mogą być różnorodne, często niecharakterystyczne, np.:
bóle głowy i oczu
łzawienie
zamazywanie się, uciekanie liter, rozmazywanie obrazu
pieczenie oczu
podwójne widzenie
mrużenie oczu
zmęczenie podczas czytania.
„Widzę 2009” Badanie wzroku oparte jest na teście różnicowania kontrastu oraz teście widzenia barwnego. Test różnicowania kontrastu pozwala wykryć wady wzroku związane z nieprawidłowym odbieraniem ostrości i kontrastowości obrazów (Uwaga! Pełnej ostrości wzroku należy spodziewać się po 6 roku życia). W badaniu prezentowane są obrazy w formie kółek zawierających różnie ułożone linie o zmiennej kontrastowości. Zadaniem badanego jest określenie kierunku, w jakim linie są nachylone. W badaniu rozpoznawania barw prezentowane są obrazy zawierające drogę między dwoma punktami lub liczby zbudowane z różnobarwnych kółek. Zadaniem badanej osoby jest wskazanie drogi lub odczytanie liczby.
Zgłoś się na przesiewowe badania wzroku i słuchu
do Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Wąbrzeźnie.
Dowiesz się czy wskazane są szczegółowe badania u specjalistów.
Celem prowadzenia badań przesiewowych jest wyrównywanie szans rozwojowych dzieci w wieku szkolnym przez zmniejszanie niekorzystnych konsekwencji występowania zaburzeń słuchu i wzroku.
- autor: mgr Agnieszka Bester na podstawie Materiałów szkoleniowych „Badania przesiewowe narządów zmysłów”, Szkolenie zorganizowane przez Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu NZOZ Centrum Słuchu i Mowy „Medincus” Instytut Narządów Zmysłów