Ważne linki
-
Ułatwienia dostępu
Opcje dostępności
- A Domyślna wielkość czcionki
- A+ Większa wielkość czcionki
- A++ Największa wielkość czcionki
- Wysoki kontrast
- Zwiększenie odstępu pomiędzy znakami
- Zwiększenie odstępu pomiędzy wyrazami
- Zwiększenie interlinii
- Wymuszenie podkreślenia linków
- Wymuszenie zatrzymanie rotatorów
- b-link sterowanie komputera za pomocą mrugnięć powiekami
Menu na urządzeniach mobilnych
- Załatw sprawę
- Komunikaty
- Apteki
- Transport publiczny
- Rzecznik konsumentów
- Transmisje obrad
- Wydziały
- Wydział Organizacyjny
- Pobierz wniosek - sprowadzanie zwłok
- Stowarzyszenia zwykłe
- Kluby sportowe, fundacje
- Ewidencja stowarzyszeń zwykłych, stowarzyszeń KRS, fundacji, klubów sportowych i uczniowskich klubów sportowych
- Oświadczenia dla stowarzyszeń i fundacji dot. przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
- Centrum Zarządzania Kryzysowego
- Czym zajmuje się wydział?
- Wydział Finansowy
- Wydział Gospodarki gruntami Geodezji i Kartografii
- Wydział Oświaty, Zdrowia, Kultury i Sportu
- Wydział Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
- Wydział ds. Funduszy Zewnętrznych i Promocji
- Strategia Obszaru Prowadzenia Polityki Terytorialnej Wąbrzeźna
- Strategia Obszaru Rozwoju Gospodarczego Powiatu Wąbrzeskiego
- Strategia Rozwoju Powiatu Wąbrzeskiego na lata 2013-2020
- Fundusz Dróg Samorządowych
- Remont drogi powiatowej Wąbrzeźno-Lembarg
- Przebudowa drogi powiatowej Czaple-Ryńsk
- Remont drogi powiatowej Ryńsk-Sierakowo
- Przebudowa drogi powiatowej Rywałd-Dębowa Łąka
- Budowa odcinka drogi powiatowej Zieleń-Wielkie Radowiska
- Przebudowa drogi powiatowej Wiewiórki - Nowa Wieś Królewska
- Przebudowa drogi powiatowej Dębowa Łąka-Wielkie Radowiska
- Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg
- Przebudowa drogi powiatowej Czaple-Ryńsk
- Przebudowa przejścia dla pieszych w ciągu drogi powiatowej Niedźwiedź - Tokary
- Przebudowa przejścia dla pieszych w ciągu drogi powiatowej Zieleń - Wielkie Radowiska
- Przebudowa drogi powiatowej Wielkie Pułkowo - Łobdowo
- Przebudowa drogi powiatowej Książki - Kruszyny
- Remont drogi powiatowej nr 1726C Niedźwiedź-Tokary
- Przebudowa drogi powiatowej nr 1701C Działowo-Stanisławki
- Remont nawierzchni drogi powiatowej nr 1708C Stanisławki-Jarantowice
- Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych
- Pozostałe realizacje
- Bieżące remonty obiektów użyteczności publicznej
- Środowiskowy Dom Samopomocy w Bliźnie
- Środowiskowy Dom Samopomocy we Wroniu
- Kompleksowe działania z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki chorób
- Partnerstwo 6 JST n rzecz wdrażania wysokiej jakości usług administracyjnych
- Partnerstwo na rzecz wykorzystania możliwości platformy EPUAP
- Staże zawodowe dla uczniów ZSZ i ZS we Wroniu
- Remonty w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej
- Remont placu przy Zespole Szkół we Wroniu
- Remont placu przy ZSO w Wąbrzeźnie
- Współpraca z gminami
- Przebudowa drogi powiatowej Książki - Brudzawki
- Przebudowa drogi powiatowej Katarzynki - Wronie
- Przebudowa drogi powiatowej Wąbrzeźno - Książki
- Rządowy Program Odbudowy Zabytków
- Fundusze Europejskie 2021-2027
- Fundusze Europejskie 2014-2020
- RPO WK-P 2014-2020
- Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej powiatu wąbrzeskiego
- Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej
- Przebudowa drogi powiatowej nr 1723 C Wałycz - Wałyczyk
- Staże zawodowe dla uczniów ZSZ i ZS we Wroniu
- Zdobądź dotację na założenie firmy i zaplanuj własną ścieżkę kariery
- Dziś nauka jutro praca II
- Utworzenie placówki Opiekuńczo-Wychowawczej dla 14 dzieci
- Przez naukę do sukcesu II
- Rozbudowa i wyposażenie w bazę dydaktyczną ZSZ
- Modernizacja i wyposażenie pracowni zawodowych
- Przebudowa drogi powiatowej Wałycz-Wałyczyk
- Dziś nauka jutro praca III
- Dziś nauka jutro praca IV
- Dziś nauka jutro praca V
- Przez naukę do sukcesu III
- Rodzina w Centrum
- Rodzina w Centrum 2
- Przez naukę do sukcesu IV
- PROW 2014-2020
- RPO WK-P 2014-2020
- Fundusze Europejskie 2007-2013
- Program Operacyjny Kapitał Ludzki
- Przez naukę do sukcesu
- Program indywidualizacji procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III
- Jestem uczniem - będę pracownikiem II
- Jestem uczniem - będę pracownikiem
- Dziś uczeń - jutro pracownik
- Dziś nauka - jutro praca
- Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego w roku 2008/2009
- Poprawa wykształcenia i wzrost kompetencji uczniów szkół zawodowych
- Nauczyciel uczący się - lata 2008-2009
- Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2007-2013
- Program Operacyjny Kapitał Ludzki
- Fundusze Europejskie 2004-2006
- Program Polska Cyfrowa 2014-2020
- Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC)
- Wydział Organizacyjny
- Wydział Komunikacji
- Wydział Administracji Budowlanej i Architektury
- Wydział Administracyjno-Gospodarczy
- Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów
- Geodeta Powiatowy
- Zespół ds. Ochrony Informacji Niejawnych
- Stanowisko ds. Archiwum Zakładowego
- Sprawy Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i PPOŻ
- Inspektor Ochrony Danych
- Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności
- Publiczny Transport Zbiorowy
- Nieodpłatna pomoc prawna
Aktualności 2022
Co dalej z drogami powiatowymi? Wywiad ze Starostą Strzeleckim Józefem Swaczyną
Uporządkowanie kwestii dróg powiatowych i ich finansowanie to temat od lat zajmujący samorządy. Tego zagadnienia dotyczyło jedno ze stanowisk przyjętych przez tegoroczne Zgromadzenie Ogólne Związku Powiatów Polskich. Czy istnieją sposoby na wyjście z impasu? Redakcja dziennika WARTO WIEDZIEĆ zapytała Józefa Swaczynę, Starostę Strzeleckiego i Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej ZPP.
Dlaczego zarządzanie drogami w samorządach okazało się być tak problematyczne?
Podstawową kwestią jest finansowanie. Problematyczny jest jednak też podział, jeśli chodzi o zarządzanie drogami. W świetle obowiązującej ustawy drogę powiatową stanowi droga, która łączy siedziby gmin i powiatów. To jest definicja, która powinna być świętością. Niestety w tym zakresie w Polsce prawo nie jest przestrzegane. Gdy powstawały gminy, drogami wojewódzkimi zarządzał wojewoda i wówczas gminy wybierały co lepsze drogi. Dopiero później to powiaty stały się zarządcami dróg, których nikt wcześniej nie chciał. W moim powiecie zarządzam 312 km dróg, ale istnieją powiaty, w których tych kilometrów jest 500, a nawet 600. Sieć dróg powiatowych w Polsce jest największa z pośród wszystkich pozostałych. W wielu powiatach do kategorii dróg powiatowych zaliczane są też drogi gruntowe, co jest zupełnym absurdem. Konieczne jest jednak spojrzenie na finansowanie tego zadania. Gdy powiaty zostały reaktywowane, istniała subwencja drogowa, choć była dla powiatów najniższa jeśli chodzi o kategoryzację dróg.
Czy nieutwardzonymi drogami, prowadzącymi do prywatnych posesji, w praktyce też zajmują się powiaty?
Oczywiście. W powiecie strzeleckim było około 15 kilometrów dróg gruntowych. Trzeba jednak podkreślić, że kilkanaście lat temu, w niektórych powiatach drogi gruntowe stanowiły nawet 30 procent wszystkich dróg. Aby wyjść z zapaści drogowej, tylko w powiecie strzeleckim, przez pięć lat konieczne byłoby wydatkowanie 25-30 mln zł rocznie. Na wyjątkowo kiepski stan dróg wpłynęły w głównej mierze dwie rzeczy. Po pierwsze większość z oddanych powiatom dróg to były drogi smołowe. Przy dłuższej ekspozycji na słońce wszystko się topiło. Na stan dróg wpłynął też ogromny wzrost gospodarczy i poruszanie się po drogach bardzo ciężkich pojazdów. Przedstawiciele rządu mówią dziś, że samorządy muszą się z tym zmierzyć. Ale jak mamy to zrobić, gdy w drugim rozdaniu funduszy europejskich nie było pieniędzy przeznaczonych stricte na drogi powiatowe ani gminne. W powiecie strzeleckim są ulice, które mają po 200, 300 metrów i są uznawane za drogi powiatowe. Przecież to śmieszne. Stąd moja determinacja, by w końcu uporządkować tę kwestię. Dlatego jedno ze stanowisk przyjętych przez tegoroczne Zgromadzenie Ogólne Związku Powiatów Polskich dotyczyło właśnie dróg powiatowych. Ostatecznością będzie skierowanie sprawy do sądu. Może sąd w końcu orzeknie, co z tym fantem zrobić.
Jakie widziałby Pan rozwiązanie tej sytuacji?
Sytuacja jest trudna, bo na zmianę zarządcy drogi muszą zgodzić się obydwa samorządy. Dlatego gmina może się nie zgodzić przejąć takiej drogi, bo niby dlaczego miałaby się zgadzać? Z drugiej strony obwinianie powiatów za zły stan dróg, w momencie gdy państwo do nich nie dopłaca jest niesprawiedliwe. Jak wspomniałem wcześniej, być może jedynym sposobem będzie rozwiązanie tej sytuacji przez sąd. Czarę goryczy przelewa Polski Ład i przekazywanie rządowych pieniędzy wedle partyjnego klucza w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. W moim województwie są dwa powiaty, które w dwóch rozdaniach w ramach rządowego programu otrzymały na drogi 26 mln zł, natomiast powiat strzelecki w pierwszym rozdaniu nie dostał ani złotówki, w drugim najniższą pulę do 5 mln zł. Muszą być jasno określone reguły gry, wówczas dany samorząd może oszacować, czy zdoła spełnić warunki, by ubiegać się o pieniądze czy nie. W tej chwili to wolna amerykanka.
Czy sytuację dotyczącą dróg w Pana opinii uzdrowiłyby tylko pieniądze, czy może konieczna jest zmiana przepisów?
Bez wątpienia musi być większe dofinansowanie do dróg powiatowych. W ostatnim 15-leciu niezwykle poprawił się stan dróg wojewódzkich i to jest z pewnością chwalebne. Niestety patrząc na drogi powiatowe, widzimy coraz większy upadek. Na to też nałożyło się powstanie firm transportowych na terenie niektórych wiosek czy mniejszych miejscowości. Niestety ciężki sprzęt samochodowy jeżdżąc do bazy, przyczynia się do uszkodzenia dróg powiatowych. Próbowałem nawet zamykać niektóre drogi, ale właściciele firm są gotowi rozpocząć proces sądowy – te firmy to ich kapitał i nie interesuje ich to, że samorząd nie ma pieniędzy na naprawę dróg. Oczywiście mają też rację, bo droga powiatowa jest drogą publiczną i każdy powinien mógł nią jeździć, obojętnie jakim ciężarem.
Jednak rząd uznaje Fundusz Rozwoju Dróg za jeden z flagowych programów, który daje samorządom wielkie wsparcie
To byłoby wielkie wsparcie, gdyby kryteria podziału tych pieniędzy były rzetelnie określone. Niestety panuje rozdawnictwo dla swoich. To nie są słowa rzucane na wiatr, to wyniki poszczególnych naborów można łatwo sprawdzić. Niestety problemy finansowe nie dotyczą tylko zadań drogowych. Przykładowo do oświaty samorządy co roku dokładają coraz więcej.
- autor: www.wartowiedziec.pl