Ważne linki
-
Ułatwienia dostępu
Opcje dostępności
- A Domyślna wielkość czcionki
- A+ Większa wielkość czcionki
- A++ Największa wielkość czcionki
- Wysoki kontrast
- Zwiększenie odstępu pomiędzy znakami
- Zwiększenie odstępu pomiędzy wyrazami
- Zwiększenie interlinii
- Wymuszenie podkreślenia linków
- Wymuszenie zatrzymanie rotatorów
- b-link sterowanie komputera za pomocą mrugnięć powiekami
Menu na urządzeniach mobilnych
- Załatw sprawę
- Komunikaty
- Apteki
- Transport publiczny
- Rzecznik konsumentów
- Transmisje obrad
- Wydziały
- Wydział Organizacyjny
- Pobierz wniosek - sprowadzanie zwłok
- Stowarzyszenia zwykłe
- Kluby sportowe, fundacje
- Ewidencja stowarzyszeń zwykłych, stowarzyszeń KRS, fundacji, klubów sportowych i uczniowskich klubów sportowych
- Oświadczenia dla stowarzyszeń i fundacji dot. przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
- Centrum Zarządzania Kryzysowego
- Czym zajmuje się wydział?
- Wydział Finansowy
- Wydział Gospodarki gruntami Geodezji i Kartografii
- Wydział Oświaty, Zdrowia, Kultury i Sportu
- Wydział Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
- Wydział ds. Funduszy Zewnętrznych i Promocji
- Strategia Obszaru Prowadzenia Polityki Terytorialnej Wąbrzeźna
- Strategia Obszaru Rozwoju Gospodarczego Powiatu Wąbrzeskiego
- Strategia Rozwoju Powiatu Wąbrzeskiego na lata 2013-2020
- Fundusz Dróg Samorządowych
- Remont drogi powiatowej Wąbrzeźno-Lembarg
- Przebudowa drogi powiatowej Czaple-Ryńsk
- Remont drogi powiatowej Ryńsk-Sierakowo
- Przebudowa drogi powiatowej Rywałd-Dębowa Łąka
- Budowa odcinka drogi powiatowej Zieleń-Wielkie Radowiska
- Przebudowa drogi powiatowej Wiewiórki - Nowa Wieś Królewska
- Przebudowa drogi powiatowej Dębowa Łąka-Wielkie Radowiska
- Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg
- Przebudowa drogi powiatowej Czaple-Ryńsk
- Przebudowa przejścia dla pieszych w ciągu drogi powiatowej Niedźwiedź - Tokary
- Przebudowa przejścia dla pieszych w ciągu drogi powiatowej Zieleń - Wielkie Radowiska
- Przebudowa drogi powiatowej Wielkie Pułkowo - Łobdowo
- Przebudowa drogi powiatowej Książki - Kruszyny
- Remont drogi powiatowej nr 1726C Niedźwiedź-Tokary
- Przebudowa drogi powiatowej nr 1701C Działowo-Stanisławki
- Remont nawierzchni drogi powiatowej nr 1708C Stanisławki-Jarantowice
- Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych
- Pozostałe realizacje
- Bieżące remonty obiektów użyteczności publicznej
- Środowiskowy Dom Samopomocy w Bliźnie
- Środowiskowy Dom Samopomocy we Wroniu
- Kompleksowe działania z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki chorób
- Partnerstwo 6 JST n rzecz wdrażania wysokiej jakości usług administracyjnych
- Partnerstwo na rzecz wykorzystania możliwości platformy EPUAP
- Staże zawodowe dla uczniów ZSZ i ZS we Wroniu
- Remonty w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej
- Remont placu przy Zespole Szkół we Wroniu
- Remont placu przy ZSO w Wąbrzeźnie
- Współpraca z gminami
- Przebudowa drogi powiatowej Książki - Brudzawki
- Przebudowa drogi powiatowej Katarzynki - Wronie
- Przebudowa drogi powiatowej Wąbrzeźno - Książki
- Rządowy Program Odbudowy Zabytków
- Fundusze Europejskie 2021-2027
- Fundusze Europejskie 2014-2020
- RPO WK-P 2014-2020
- Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej powiatu wąbrzeskiego
- Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej
- Przebudowa drogi powiatowej nr 1723 C Wałycz - Wałyczyk
- Staże zawodowe dla uczniów ZSZ i ZS we Wroniu
- Zdobądź dotację na założenie firmy i zaplanuj własną ścieżkę kariery
- Dziś nauka jutro praca II
- Utworzenie placówki Opiekuńczo-Wychowawczej dla 14 dzieci
- Przez naukę do sukcesu II
- Rozbudowa i wyposażenie w bazę dydaktyczną ZSZ
- Modernizacja i wyposażenie pracowni zawodowych
- Przebudowa drogi powiatowej Wałycz-Wałyczyk
- Dziś nauka jutro praca III
- Dziś nauka jutro praca IV
- Dziś nauka jutro praca V
- Przez naukę do sukcesu III
- Rodzina w Centrum
- Rodzina w Centrum 2
- Przez naukę do sukcesu IV
- PROW 2014-2020
- RPO WK-P 2014-2020
- Fundusze Europejskie 2007-2013
- Program Operacyjny Kapitał Ludzki
- Przez naukę do sukcesu
- Program indywidualizacji procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III
- Jestem uczniem - będę pracownikiem II
- Jestem uczniem - będę pracownikiem
- Dziś uczeń - jutro pracownik
- Dziś nauka - jutro praca
- Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego w roku 2008/2009
- Poprawa wykształcenia i wzrost kompetencji uczniów szkół zawodowych
- Nauczyciel uczący się - lata 2008-2009
- Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2007-2013
- Program Operacyjny Kapitał Ludzki
- Fundusze Europejskie 2004-2006
- Program Polska Cyfrowa 2014-2020
- Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC)
- Wydział Organizacyjny
- Wydział Komunikacji
- Wydział Administracji Budowlanej i Architektury
- Wydział Administracyjno-Gospodarczy
- Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów
- Geodeta Powiatowy
- Zespół ds. Ochrony Informacji Niejawnych
- Stanowisko ds. Archiwum Zakładowego
- Sprawy Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i PPOŻ
- Inspektor Ochrony Danych
- Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności
- Publiczny Transport Zbiorowy
- Nieodpłatna pomoc prawna
Aktualności 2018
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
2 kwietnia został uznany przez państwa członkowskie Organizacji Narodów Zjednoczonych jako Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.
W tym dniu chcemy przypomnieć problemy z jakimi borykają się osoby ze spektrum autyzmu i zwrócić uwagę na ich częstą dyskryminację i niezrozumienie. Od wielu lat, uwaga specjalistów z różnych dziedzin, skoncentrowana była na trudnościach w nawiązywaniu kontaktów społecznych, problemach z komunikacją oraz na nietypowych zainteresowaniach i zachowaniach głownie dzieci. W rzeczywistości autyzm trwa całe życie i dotyczy również dorosłych.
Wyobraźmy sobie taki świat, w którym wszystko przysypane jest śniegiem. Żeby z jednego domu dojść do drugiego, trzeba kilofem wyrąbać tunel. Żeby uzyskać kontakt z autystycznym dzieckiem, trzeba takie tunele kopać przez całe życie - mówią rodzice dzieci chorych na autyzm.
Pierwsze pokolenie osób zdiagnozowanych w dzieciństwie w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu, które uczestniczyły w terapii i mogły uczęszczać do wyspecjalizowanych placówek edukacyjnych, to dziś dorośli ludzie. Stają oni w obliczu pytania: I co dalej?
Z tego powodu w ostatnich latach obserwujemy dynamiczny wzrost zainteresowania specyfiką funkcjonowania osób dorosłych z ASD. O ile w przypadku dzieci dostęp do diagnozy, terapii i edukacji jest stosunkowo dobry (choć nierównomierny w skali całego kraju), o tyle po 25 roku życia osoby z ASD stają się niewidzialne dla sytemu wsparcia w Polsce.
Z artykułu, opublikowanego w 2014 roku, w renomowanym czasopiśmie medycznym „The Lancet” wynika, że stygmatyzacja, czyli „etykietowanie” i odrzucanie osób ze spektrum autyzmu w kontaktach społecznych są zjawiskiem powszechnym. O ile w stosunku do dzieci z autyzmem jesteśmy bardziej tolerancyjni i wyrozumiali, o tyle dorosłych oceniamy niezwykle krytycznie. Pojawia się pewne naznaczenie społeczne oraz utrwalanie funkcjonujących stereotypów i uprzedzeń.
Osoby z ASD są postrzegani jako dziwni, inni, co prowadzi do publicznego potępienia, izolacji, odbierania im praw oraz gorszego traktowania. Depresja, próby samobójcze, impulsywność, traumatyczne doświadczenia (np. prześladowanie w szkole), niski status socjoekonomiczny oraz trudności w wyrażaniu uczuć i myśli to tylko niektóre z przyczyn takiego stanu rzeczy. W efekcie osoby te czują się mniej wartościowe od innych ludzi i dyskryminowane. Nie wierzą w siebie i swoje możliwości. Są osamotnione, wyizolowane a nawet wykluczone społecznie. Zrezygnowane i obojętne nie mają perspektyw i nadziei na lepszą przyszłość. Przejawiają obniżony nastrój, spadek energii i codziennej aktywności. Same borykają się z problemami, których z uwagi na swoje zaburzenie nie potrafią rozwiązać, co dodatkowo pogłębia ich frustrację i niską samoocenę. Stygmatyzacja przejawia się również w ograniczaniu dostępu do podstawowych świadczeń zdrowotnych, różnych form opieki czy nowoczesnego leczenia.
Z raportu Jim. Autyzm Help z 2016 roku wynika, że 65 % osób z zaburzeniami ze spektrum akceptuje swój autyzm. Oswoiły go. Nie chcą się zmieniać. Chcą być sobą. Autyzm jest ich. W przeprowadzonych ankietach piszą:
„Jestem jaka jestem. Jestem szczęśliwą osobą”.
„Bez zaburzenia byłbym kimś innym”.
„Spektrum sprawia, że jestem sobą. Częściowo z niego wynikają moje talenty i wrażliwość”.
I wreszcie: „Odmienność jest OK”.
Akceptacja swojej odmienności to już połowa sukcesu, ale osoby z ASD potrzebują także i naszego wsparcia. Postrzeganie świata przez nich nie jest wcale gorsze od naszego, jest po prostu inne i zasługuje na nasze zrozumienie.
Może warto więc przyłączyć się do akcji „Zaświeć się na niebiesko” ?
Niech 2 kwietnia będzie i naszym dniem solidarności z tymi osobami. Zapalmy niebieską lampkę, ubierzmy coś niebieskiego lub po prostu sprawmy, by nasze myśli były w tym kolorze. Miejmy niebieskie serca dla autyzmu bo warto…
- autor: Opracowanie mgr Katarzyna Laudańska- Becker pedagog Poradnia Psychologiczno- pedagogiczna Wąbrzeźno, data: 2018-03-22