Ważne linki
-
Ułatwienia dostępu
Opcje dostępności
- A Domyślna wielkość czcionki
- A+ Większa wielkość czcionki
- A++ Największa wielkość czcionki
- Wysoki kontrast
- Zwiększenie odstępu pomiędzy znakami
- Zwiększenie odstępu pomiędzy wyrazami
- Zwiększenie interlinii
- Wymuszenie podkreślenia linków
- Wymuszenie zatrzymanie rotatorów
- b-link sterowanie komputera za pomocą mrugnięć powiekami
Menu na urządzeniach mobilnych
- Załatw sprawę
- Komunikaty
- Dyżury aptek
- Rozkłady jazdy
- Rzecznik konsumentów
- Transmisje obrad
- Wydziały
- Wydział Organizacyjny
- Pobierz wniosek - sprowadzanie zwłok
- Stowarzyszenia zwykłe
- Kluby sportowe, fundacje
- Ewidencja stowarzyszeń zwykłych, fundacji i klubów sportowych
- Oświadczenia dla stowarzyszeń i fundacji dot. przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
- Centrum Zarządzania Kryzysowego
- Czym zajmuje się wydział?
- Wydział Finansowy
- Wydział Gospodarki gruntami Geodezji i Kartografii
- Wydział Oświaty, Zdrowia, Kultury i Sportu
- Wydział Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
- Wydział ds. Funduszy Zewnętrznych i Promocji
- Strategia Obszaru Prowadzenia Polityki Terytorialnej Wąbrzeźna
- Strategia Obszaru Rozwoju Gospodarczego Powiatu Wąbrzeskiego
- Strategia Rozwoju Powiatu Wąbrzeskiego na lata 2013-2020
- Fundusz Dróg Samorządowych
- Remont drogi powiatowej Wąbrzeźno-Lembarg
- Przebudowa drogi powiatowej Czaple-Ryńsk
- Remont drogi powiatowej Ryńsk-Sierakowo
- Przebudowa drogi powiatowej Rywałd-Dębowa Łąka
- Budowa odcinka drogi powiatowej Zieleń-Wielkie Radowiska
- Przebudowa drogi powiatowej Wiewiórki - Nowa Wieś Królewska
- Przebudowa drogi powiatowej Dębowa Łąka-Wielkie Radowiska
- Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg
- Przebudowa drogi powiatowej Czaple-Ryńsk
- Przebudowa przejścia dla pieszych w ciągu drogi powiatowej Niedźwiedź - Tokary
- Przebudowa przejścia dla pieszych w ciągu drogi powiatowej Zieleń - Wielkie Radowiska
- Przebudowa drogi powiatowej Wielkie Pułkowo - Łobdowo
- Przebudowa drogi powiatowej Książki - Kruszyny
- Remont drogi powiatowej nr 1726C Niedźwiedź-Tokary
- Przebudowa drogi powiatowej nr 1701C Działowo-Stanisławki
- Remont nawierzchni drogi powiatowej nr 1708C Stanisławki-Jarantowice
- Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych
- Pozostałe realizacje
- Bieżące remonty obiektów użyteczności publicznej
- Środowiskowy Dom Samopomocy w Bliźnie
- Środowiskowy Dom Samopomocy we Wroniu
- Kompleksowe działania z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki chorób
- Partnerstwo 6 JST n rzecz wdrażania wysokiej jakości usług administracyjnych
- Partnerstwo na rzecz wykorzystania możliwości platformy EPUAP
- Staże zawodowe dla uczniów ZSZ i ZS we Wroniu
- Remonty w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej
- Remont placu przy Zespole Szkół we Wroniu
- Remont placu przy ZSO w Wąbrzeźnie
- Współpraca z gminami
- Przebudowa drogi powiatowej Książki - Brudzawki
- Przebudowa drogi powiatowej Katarzynki - Wronie
- Przebudowa drogi powiatowej Wąbrzeźno - Książki
- Rządowy Program Odbudowy Zabytków
- Fundusze Europejskie 2021-2027
- Fundusze Europejskie 2014-2020
- RPO WK-P 2014-2020
- Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej powiatu wąbrzeskiego
- Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej
- Przebudowa drogi powiatowej nr 1723 C Wałycz - Wałyczyk
- Staże zawodowe dla uczniów ZSZ i ZS we Wroniu
- Zdobądź dotację na założenie firmy i zaplanuj własną ścieżkę kariery
- Dziś nauka jutro praca II
- Utworzenie placówki Opiekuńczo-Wychowawczej dla 14 dzieci
- Przez naukę do sukcesu II
- Rozbudowa i wyposażenie w bazę dydaktyczną ZSZ
- Modernizacja i wyposażenie pracowni zawodowych
- Przebudowa drogi powiatowej Wałycz-Wałyczyk
- Dziś nauka jutro praca III
- Dziś nauka jutro praca IV
- Dziś nauka jutro praca V
- Przez naukę do sukcesu III
- Rodzina w Centrum
- Rodzina w Centrum 2
- Przez naukę do sukcesu IV
- PROW 2014-2020
- RPO WK-P 2014-2020
- Fundusze Europejskie 2007-2013
- Program Operacyjny Kapitał Ludzki
- Przez naukę do sukcesu
- Program indywidualizacji procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III
- Jestem uczniem - będę pracownikiem II
- Jestem uczniem - będę pracownikiem
- Dziś uczeń - jutro pracownik
- Dziś nauka - jutro praca
- Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego w roku 2008/2009
- Poprawa wykształcenia i wzrost kompetencji uczniów szkół zawodowych
- Nauczyciel uczący się - lata 2008-2009
- Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2007-2013
- Program Operacyjny Kapitał Ludzki
- Fundusze Europejskie 2004-2006
- Program Polska Cyfrowa 2014-2020
- Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC)
- Wydział Organizacyjny
- Wydział Komunikacji
- Wydział Administracji Budowlanej i Architektury
- Wydział Administracyjno-Gospodarczy
- Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów
- Geodeta Powiatowy
- Zespół ds. Ochrony Informacji Niejawnych
- Stanowisko ds. Archiwum Zakładowego
- Sprawy Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i PPOŻ
- Inspektor Ochrony Danych
- Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności
- Publiczny Transport Zbiorowy
- Nieodpłatna pomoc prawna
Aktualności 2018
Czy moje dziecko ma zaburzenia integracji sensorycznej ????-Można to sprawdzić w naszej Poradni
Większość ludzi nie jest świadoma ani nie analizuje tego, w jaki sposób mózg koordynuje, przetwarza i integruje informacje zmysłowe oraz co dzieje się, gdy wykonujemy jakieś zadanie lub czynność. Systemy sensoryczne człowieka pracują automatycznie, umożliwiając między innymi chodzenie, chwytanie, utrzymywanie równowagi. Tymczasem żeby osiągnąć harmonię w działaniu, trzeba posiadać „dobrą integrację", czyli dobrą współpracę wszystkich systemów zmysłowych.
Rozwój procesów integracji sensorycznej przebiega w czterech etapach. Pierwszy związany jest z rozwojem czynności odruchowych i systemów zmysłowych. Pozwala zaspokajać dziecku potrzeby fizjologiczne oraz emocjonalne. Doświadczenia czuciowe budują wyobrażenie własnego ciała i rozwijają umiejętności ruchowe. Integrowanie wrażeń przedsionkowych (narząd równowagi) i proprioceptywnych jest niezbędne do kształtowania bezpieczeństwa grawitacyjnego oraz właściwego napięcia mięśniowego, reakcji posturalnych i ruchów gałek ocznych.
Drugi etap związany jest z kształtowaniem dużej motoryki, planowania ruchu i koordynacji obydwu stron ciała, somatognozji. Percepcja ciała i koordynowanie ruchów są niezbędne do planowania czynności motorycznych tj. posługiwanie się sztućcami, rysowanie ołówkiem, pisanie, lepienie. Mapa ciała powstaje w wyniku integracji wrażeń dotykowych, proprioceptywnych, przedsionkowych. Automatyzacja czynności ruchowych zapewnia efektywne działanie i poczucie stabilności emocjonalnej.
Trzeci to rozwój zdolności do wykonywania złożonych czynności ruchowych, do koordynacji wzrokowo-ruchowej, a także rozwój małej motoryki i dominacji stronnej ciała.
Czwarty etap odnosi się do tzw. końcowych produktów pomyślnego rozwoju procesów zmysłowo-ruchowych, warunkujących powodzenie w szkole i samodzielność w życiu codziennym. Wyraża się to zdolnością do koncentracji uwagi, stabilnością emocjonalną, zdolnością do myślenia i organizowania wrażeń do skutecznego działania.
Nieprawidłowości powstałe na którymkolwiek z wymienionych etapów skutkują problemami w obrębie sfer percepcyjnych, ruchowych i zachowania. Mogą mieć różne nasilenie. Wyrażają się np. nieprawidłowym napięciem mięśniowym, brakiem umiejętności przyjęcia odpowiedniej postawy ciała, trudnościami w zaplanowaniu sekwencji ruchów, lękiem przed ruchem, wzmożoną wrażliwością na bodźce dotykowe czy słuchowe. Często deficytom integracji sensorycznej towarzyszą problemy emocjonalne (impulsywność, niska samoocena), obniżony poziom koncentracji uwagi, nadmierne pobudzenie lub wycofywanie się z codziennych aktywności, trudności w nauce, zaburzenia mowy.
Biorąc pod uwagę ważność procesów przetwarzania sensorycznego i ich wpływ na życie, należy zwrócić szczególną uwagę na rozpoznanie preferencji sensorycznych już u małych dzieci (wczesna interwencja sensoryczna).
Diagnoza procesów przetwarzania sensorycznego odbywa się na wielu płaszczyznach i etapach. W Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wąbrzeźnie dysponujemy przesiewowym narzędziem do oceny profilu sensorycznego dzieci. Badanie Profilem Sensorycznym Dziecka obejmuje 8 skal i pozwala wyłonić obszary zaburzeń o podłożu motorycznym ( dyspraksja i zaburzenia posturalne) oraz zaburzenia modulacji (nadreaktywność dotykowa i słuchowa, poszukiwanie wzrokowo-słuchowo-przedsionkowe, poszukiwanie czuciowo-przedsionkowe, poszukiwanie węchowo-smakowo- czuciowo- przedsionkowe).
Uzyskane wyniki badania przesiewowego pozwalają określić bodźce, w stosunku do których pojawiają się reakcje obronne dziecka. Dzięki temu możliwe jest określenie obszarów wymagających szczegółowej diagnostyki w kierunku zaburzeń sensorycznych i zakres interwencji terapeutycznej.
opracowanie mgr Katarzyna Laudańska- Becker
kontakt Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Wąbrzeźnie
ul. Wolności 35, 87-200 Wąbrzeźno
Tel. 56-688-21-75