Wszystkie aktualności

  • Dwie rece klikające coś na telefonie. Nad telefonem wózek na zakupy, pieniądze i torby na zakupy.

Wszyscy jesteśmy konsumentami. Życzenia z okazji Międzynarodowego Dnia Konsumenta - 15 marca 2025 r.

Wspierajmy się nawzajem, pomagajmy sobie, bądźmy ostrożni i rozważni.

Światowy Dzień Praw Konsumenta „świętowany” jest w wielu krajach pod różnymi hasłami, ale cel jest wspólny: uświadomić zarówno decydentom politycznym, jak i obywatelom, że odpowiedni poziom ochrony konsumenta przyczynia się do zwiększenia poczucia bezpieczeństwa i sprawiedliwości w społeczeństwie i że poziom ochrony powinien być adekwatny do wyzwań XXI wieku. 

Światowy Dzień Praw Konsumenta to dzień nas wszystkich, bo wszyscy jesteśmy konsumentami. Przedsiębiorcy w innych, pozazawodowych, sytuacjach też są konsumentami jak każdy - w sklepie, w samolocie, na meczu sportowym, kupując mieszkanie, ubezpieczenie, biorąc kredyt, płacąc rachunek za prąd… Organizacje konsumenckie, w tym rzecznicy na całym świecie szczególnie w tym dniu wspólnym głosem przypominają, że jesteśmy, jako konsumenci, ważni i nasz głos musi być słyszany, a nasze prawa przestrzegane. 

Bez konsumenta, mającego zaufanie do funkcjonowania rynku, uczciwości i rzetelności przedsiębiorcy, konsumenta zadowolonego z towarów i usług, za które płaci, nie ma rozwoju gospodarki. Jeśli konsumenci czują się niepewnie, wolą unikać sytuacji, których się obawiają, bo mieli złe doświadczenia, np. ze sprzedawcami czy usługodawcami, byli niezadowoleni z jakości towarów, będą mniej skłonni do częstego i intensywnego uczestniczenia w obrocie rynkowym. Dlatego tak ważne jest stanowienie mądrego prawa, jasno określającego prawa i obowiązki zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców, a przede wszystkim przestrzeganie go!

Przypomnijmy, że 15 marca 1962 roku prezydent John F. Kennedy, stojąc przed Kongresem Stanów Zjednoczonych, wypowiedział brzemienną w skutki sentencję: „Consumers, by definition, include us all (...)” – „Wszyscy, z definicji, jesteśmy konsumentami”. Prezydent Stanów Zjednoczonych zaprezentował wówczas projekt ustawy o prawach konsumentów (Kennedy's Bill of Rights) zawierający cztery podstawowe prawa, a mianowicie: prawo do bezpieczeństwa, prawo do informacji, prawo wyboru spośród różnych produktów i usług po konkurencyjnych cenach oraz prawo wyrażania opinii, które mają wpływ na kształtowanie polityki konsumenckiej.

W minionym 2024 roku z pomocy Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Wąbrzeźnie skorzystało około 400 osób . Porady ustne rzecznik udzielał konsumentom bezpośrednio w biurze, telefonicznie lub mailowo. W tych przypadkach konsumentom wystarczyła jedynie informacja, wskazanie podstawy prawnej, wyjaśnienie sprawy, udostępnienie wzoru, a czasami pomoc w napisaniu reklamacji. W sprawach skomplikowanych po zebraniu i udostępnieniu dokumentacji przez konsumentów dotyczących danej sprawy rzecznik występował bezpośrednio do przedsiębiorcy. Poza tym w 2024 roku rzecznik współpracował w celu rozwiązania spraw konsumentów z Inspekcjami Handlowymi, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urzędem Komunikacji Elektronicznej, Rzecznikiem Finansowym, Arbitrem Bankowym, komornikami. W 2024 roku w przypadku braku porozumienia z przedsiębiorcą rzecznik pomagał konsumentom w dochodzeniu swoich praw na drodze sądowej. 

Podejmowane nowe coroczne działania ochrony praw konsumenta, coraz skuteczniej chronią nas podczas zawierania różnego rodzaju transakcji. W związku z tym jeżeli mamy problem, np. z nieuznaną reklamacją, brakiem odpowiedzi od sprzedawcy oraz nie wiemy, czy możemy zwrócić towar skontaktujmy się w takich przypadkach z rzecznikiem konsumentów lub instytucjami konsumenckimi, gdzie zawsze można uzyskać odpowiedź na nurtujące wątpliwości. 

Dlatego, też z okazji przypadającego 15 marca - Międzynarodowego Dnia Konsumenta składam wszystkim konsumentom życzenia udanych zakupów, satysfakcjonujących umów i zadowolenia z dokonanych wyborów konsumenckich.

  • autor: Izabela Jędrzejczyk - Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Wąbrzeźnie