Wszystkie aktualności

  • Fragment plakatu informującego o kampanii. Na plakacie widnieje napis: UTRACIŁEŚ DOKUMENTY? Zastrzeż je w banku!

Kampania Informacyjna Systemu DOKUMENTY ZASTZREŻONE

Związek Banków Polskich opracował odpowiednie materiały informacyjne związane z pracą na rzecz wzrostu bezpieczeństwa finansowego gminy i jej mieszkańców. Tak jak w poprzednim roku materiały zostały wzbogacone o informację dot. Systemu Zastrzegania Kart.

  1. Kampania Informacyjna Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE
    Projekt, do udziału w którym od 2008 r. zapraszane są wszystkie gminy w Polsce. Akcja realizowana jest przez Związek Banków Polskich, pod patronatem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz we współpracy z Policją oraz Federacją Konsumentów.

    Celem jest przeciwdziałanie przestępstwom z użyciem skradzionych i zagubionych dokumentów tożsamości. System nie koliduje z przepisami o wydawaniu i unieważnianiu dowodów osobistych.

    Codziennie przestępcy podejmują dziesiątki prób użycia cudzych dokumentów: wyłudzenia kredytów, wynajem nieruchomości, przestępstwa podatkowe przeciwko budżetowi samorządu (np. zakładanie fikcyjnej działalności gospodarczej). Według danych z najnowszego, 59. „Raportu o dokumentach infoDOK”, w czasie trwania tego projektu udaremniono ponad 127,5 tys. prób wyłudzeń kredytów na łączną kwotę 6 miliardów złotych.

  2. System Zastrzegania Kart (+48) 828 828 828
    System uruchomiony 1 stycznia 2014 roku przez Związek Banków Polskich. To narzędzie, które pozwala na szybkie i efektywne zastrzeganie skradzionych lub zagubionych kart płatniczych. Wystarczy zadzwonić pod numer telefonu: (+48) 828 828 828, by zastrzec swoją kartę.

    Jest to możliwe z każdego miejsca na świecie, o każdej porze, zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Numer jest dostępny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Ułatwia kontakt z wydawcą karty i jej zastrzeżenie w sytuacji, gdy czas odgrywa istotną rolę. Jedynym kosztem skorzystania z numeru dla użytkownika (posiadacza karty) jest koszt połączenia, zgodny z tabelą opłat jego operatora.

Co zrobić w przypadku utraty dokumentów?

  1. Zastrzec je w banku – najłatwiej w swoim. Jeżeli ktoś nie ma rachunku powinien to zrobić w dowolnym banku przyjmującym zastrzeżenia od wszystkich (lista: https://dokumentyzastrzezone.pl/)
  2. Zgłosić się do najbliższej jednostki policji tylko jeżeli dokumenty zostały skradzione.
  3. Zawiadomić gminę lub placówkę konsularną w celu wyrobienia nowego dokumentu. 

Jak to działa?
Wystarczy zgłosić dokument w jednym banku, aby dane automatycznie przekazane do Centralnej Bazy Danych, a następnie rozesłano do wszystkich banków, operatorów telefonii komórkowych oraz tysięcy innych firm i instytucji korzystających z Systemu DZ.

Dokumenty można zastrzegać nie tylko osobiście. Większość banków przyjmuje zgłoszenia telefonicznie (od swoich klientów), a część wprowadziła taką funkcję również do bankowości elektronicznej.

Jeżeli ktoś spróbuje posłużyć się zastrzeżonym dokumentem operacja zostanie zablokowana, a do wyjaśnienia sprawy wzywana jest Policja.

Kiedy należy zastrzegać?
Trzeba to zrobić zarówno w przypadku zgubienia, jak i utraty dokumentu w wyniku kradzieży. Niezależnie od przyczyny powinno się zareagować możliwie jak najszybciej.

Jakie dokumenty?
Najważniejsze są: dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, karta pobytu.

Dlaczego należy zastrzegać?

Dziennie zdarza się kilkadziesiąt prób posłużenia się cudzym lub podrobionym dokumentem, np.:

  • wyłudzenia kredytów i pożyczek,
  • unikanie opłat, kradzieże wyposażenia (wynajem mieszkań i pokoi hotelowych),
  • kradzieże wynajętych samochodów lub innych rzeczy,
  • zakładanie fikcyjnych firm (przestępstwa kredytowe i podatkowe).

Więcej informacji na temat kampanii: https://dokumentyzastrzezone.pl/, https://zastrzegam.pl/ 

  • autor: Koordynator Kampanii Informacyjnej Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE | AG - Wydział Organizacyjny

Plakaty informujące o kampanii:

  • Plakat informujący o kampanii
  • Plakat z numerem do zastrzegania kart