Wszystkie aktualności PCPR

  • logo dodatek

Dodatek do energii elektrycznej dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora

   Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wprowadził zmianę do programu „Aktywny samorząd” polegającą na dofinansowaniu ze środków PFRON do energii elektrycznej dla osób z niepełnosprawnością  korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora. Do programu „Aktywny samorząd” wprowadzono nowe zadanie - pomocy w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej (Obszar E). Celem realizacji nowego obszaru programu jest zwiększenie niezależności oraz szans na aktywizację społeczną i zawodową osób z niepełnosprawnością poprzez poprawę dostępności do wentylacji domowej. W 2024 r. wnioski przyjmowane będą od dnia 28 października do dnia 30 listopada 2024 r. 
Kto jest Realizatorem programu i obsługuje wniosek?
Wnioski są rozpatrywane przez samorząd powiatowy właściwy dla miejsca zamieszkania Wnioskodawcy. W powiecie program realizuje Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie.
Kto może uzyskać środki na dofinansowanie energii elektrycznej?
Osoba posiadająca stopień niepełnosprawności (w przypadku osób do 16 roku życia - orzeczenie 
o niepełnosprawności), która korzysta z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej. tj. pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem.
Kto jest Wnioskodawcą, kto może złożyć wniosek?
Wniosek można z złożyć:
•    we własnym imieniu – gdy jest się osobą  pełnoletnią  i posiada się zdolność do czynności prawnych,
•    w imieniu i na rzecz osoby niepełnoletniej – gdy jest się rodzicem lub opiekunem prawnym tej osoby,
•    w imieniu i na rzecz osoby pełnoletniej nie posiadającej zdolności do czynności prawnych – gdy jest się opiekunem prawnym tej osoby,
•    w imieniu osoby udzielającej pełnomocnictwa (notarialnego lub w zwykłej formie pisemnej – wzór takiego pełnomocnictwa znajduje się pod adresem: Pełnomocnictwa w SOW w zwykłej formie pisemnej - portal informacyjny SOW (pfron.org.pl)).
Gdzie złożyć wniosek?
W Systemie Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON (SOW): https://sow.pfron.org.pl/ W systemie  SOW znajdują się różne  formy pomocy przy wypełnieniu wniosku: pomoc kontekstowa, bezpłatna infolinia, możliwość wykorzystywania wprowadzonych danych w przyszłości – w trakcie aplikowania o kolejne wsparcie.
W przypadku pytań dotyczących korzystania z systemu SOW, zapraszamy do kontaktu telefonicznego
 i mailowego: 
•    bezpłatna Infolinia dostępna w dni robocze w godzinach 9.00 – 17.00
numer 800 889 777 lub 
•    sow@pfron.org.pl  
W jakim terminie złożyć wniosek?
Od dnia 28 października 2024 r. do dnia 30 listopada 2024 r.
W kolejnych latach termin przyjmowania wniosków będzie ogłaszany na witrynie internetowej PFRON (komunikaty do programu „Aktywny samorząd”).
Jaki jest przedmiot pomocy?
Jest to dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w formie refundacji  kosztów energii elektrycznej, związanych ze zwiększonym jej zużyciem w związku ze stałym, intensywnym korzystaniem z koncentratora tlenu lub respiratora.
Jaka jest wysokość pomocy?
100 zł miesięcznie. Można zrefundować koszty poniesione od dnia 1 lipca 2024 r. Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż 6 miesięcy (600 zł) i krótszy niż 3 miesiące (300 zł).
Przykładowo:
•    jeśli  wniosek  złożony jest w październiku 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-wrzesień (3 miesiące – 300 zł),
•    jeśli  wniosek  złożony jest w listopadzie 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-październik (4 miesiące – 400 zł),
•    jeśli wniosek złożysz np. w styczniu 2025 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-grudzień (6 miesięcy – 600 zł),
•    jeśli wniosek złożysz np. w marcu 2025 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: wrzesień-luty (6 miesięcy – 600 zł).
Jak często można składać wniosek?
Można złożyć wniosek o dodatek za każdy miniony miesiąc. Pierwszy miesiąc, za który można przyznać dodatek, to lipiec 2024 r. Przysługuje tylko jeden dodatek za każdy miesiąc w roku.
Wniosek musi być podpisany!
•    z użyciem podpisu elektronicznego,
•    za pomocą profilu zaufanego/tymczasowego profilu zaufanego,
•    można wypełnić wniosek w systemie SOW, wydrukować go i podpisać oraz przekazać go w wersji papierowej do Realizatora programu.

  • autor: Joanna Paczkowska - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Wąbrzeźnie , data: 2024-10-25